Acasă » 2015 » Ianuarie » 27 » Podul Regele Carol I
11:22 PM
Podul Regele Carol I

La 14/26 septembrie 1895 este inaugurarea podului peste Dunăre între Fetești și Cernavodă (proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny), care era la acea vreme cel mai lung pod (4.088 m) din Europa Continentală și al treilea pod din lume. Au avut loc mari festivitati la care a participat si Majestatea Sa Regele Carol I.

Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I. Colectivul de proiectare și de execuție a fost condus de ing, Anghel Saligny.Podul peste Dunare are o deschidere centrala e 190 m si 4 deschideri de 140 m, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de 60m si se afla la 30m peste nivelul apelor mari ale Dunarii.Podul peste bratul Borcea cuprinde 3 deschideri de cate 140m si un viaduct cu 11 deschideri de 50m.Cu rampele de acces, cei 4087,95 m de poduri formau la acea vreme, cel mai lung pod din Romania si al II lea ca lungime din Europa.

La capătul podului dinspre Cernavodă, în memoria eroilor căzuți în Războiul de Independență, a fost ridicat un impresionant monument din bronz, reprezentând doi dorobanți. Dorobanții și stemele au fost realizate de sculptorul francez Léon Pilet (1836-1916), o parte din contravaloarea lor fiind suportată de ambasada franceză de la București, ca un dar în cinstea regelui Carol I. Pilet a realizat mai întâi cinci modele diferite în miniatură, iar regele însuși a ales modelul care a fost realizat pentru pod. Statuile au fost turnate în trei bucăți la Lyon și mai apoi îmbinate la fața locului. Dorobanțul de pe partea nordică poartă semnătura autorului, alături de anul realizării (1895).
După ce s-a bătut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurării și s-a celebrat serviciul religios. Un prim convoi de încercare, format din 15 locomotive grele a trecut peste pod, cu o viteză de 60 km/h, urmat de un al doilea tren rezervat oaspeților cu o viteză de 80 km/h. În acest timp, Anghel Saligny a stat alături de șefii echipelor de muncitori care lucraseră la execuția podului, într-o șalupă sub pod, aceasta pentru a garanta rezistența podului.

În timpul Primului Război Mondial, în 1917, tronsonul de peste Borcea este minat de trupele române în retragere, pentru a împiedica avansarea în Muntenia a trupelor germano-bulgare. Reconstrucția podului a avut loc în 1921.
Podul a fost folosit timp de aproape un secol până în 1987, când a fost construit un nou pod, alături de cel vechi, care a fost dezafectat. De asemenea, în paralel cu podul de cale ferată a fost realizat un pod rutier.

1. http://ro.wikipedia.org/wiki/Podul_Regele_Carol_I

2. http://ro.wikipedia.org/wiki/Anghel_Saligny

3. http://www.historia.ro/exclusiv_web/actualitate/articol/podul-cernavoda-era-cel-mai-lung-pod-europa-1895

4. http://www.constanta.djc.ro/ObiectiveDetalii.aspx?ID=1631

Vizualizări: 91 | Adăugat de: bebe | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
avatar